0

PROCEDURA

ZGŁASZANIA PRZYPADKÓW NIEPRAWIDŁOWOŚCI,

PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH

ORAZ OCHRONY OSÓB DOKONUJĄCYCH ZGŁOSZEŃ

W BUSINESS SOLUTIONS W BEŁCHATOWIE

Na podstawie Dyrektywy PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937

z dnia 23 października 2019 r. oraz  USTAWY z dnia 14 czerwca 2024 r.  o ochronie sygnalistów

w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa

§1

DEFINICJE

Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:

  1. pracodawca (właściciel) – Firma  Business Solutions Wojciech Karłowski;
  2. pełnomocnik ds. naruszeń prawa – pracownik odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń oraz prowadzenie działań następczych w zakresie nieprawidłowości;
  • zespół ds. naruszeń prawa – zespół (komisja) odpowiedzialny za prowadzenie

postępowania dot. zgłoszenia nieprawidłowości (zgłoszenia sygnalizacyjnego),

powoływany doraźnie odrębnym zarządzeniem Właściciela firmy do kompleksowego

wyjaśnienia okoliczności opisanych w zgłoszeniu, działający wg zasad określonych dla

postępowania wyjaśniającego;

  • procedura – niniejszy dokument dotyczący przyjmowania zgłoszeń, podejmowania

działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń;

  • anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;
  • działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, związane z dokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji osoby dokonującej zgłoszenia;
  • działania następcze – działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny

prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez takie działania, jak dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury;

  • informacje na temat naruszeń – dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak

również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;

  • naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem;
  • sygnalista (osoba dokonująca zgłoszenia) – osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń prawa.
  • osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
  • osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana

w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia, zaniechania  lub która jest z nim powiązana;

  1. zgłoszenie sygnalizacyjne – przekazanie informacji na temat naruszenia, co do którego doszło lub może dojść w organizacji, w której osoba zgłaszająca pracuje lub pracowała, lub w innej organizacji, z którą utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej pracy;
  2. zgłoszenie wewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy;
  3. zgłoszenie zewnętrzne – przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich lub  organowi publicznemu;
  4. ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości

publicznej;

  1. informacja zwrotna – przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
  2. postępowanie wyjaśniające – postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;
  3. kanał zgłaszania – techniczne i organizacyjne rozwiązania umożliwiając dokonywanie

zgłoszenia

  • rejestr – rejestr zgłoszeń sygnalizacyjnych zawierający informacje dotyczące zgłoszenia oraz przebiegu i rozstrzygnięcia postępowania w sprawie naruszenia prawa.
  • domniemanie dobrej lub złej wiary –  zgodnie z art. 7 k.c.  jeżeli ustawa uzależnia skutki prawne od dobrej lub złej wiary, domniemanie to może być obalone i wówczas przyjmuje się złą wiarę. 
  • adres do kontaktu – podane przez zgłaszającego dane teleadresowe celem wysłania informacji.
  • administrator danych osobowych – Business Solutions Wojciech Karłowski z siedzibą w Bełchatowie przy ul. Kaczyńskich 4.

§2

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Strategia działania Business Solutions w Bełchatowie oparta jest na odpowiedzialności, zapobieganiu powstawania nieprawidłowości zarówno wewnątrz organizacji, jak i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów, w szczególności interesów pracowników oraz relacji z kontrahentami.  
  2. Procedura jest elementem systemu kontroli zarządczej, jej podstawowym celem jest

zapobieganie nieprawidłowościom w Busienss Solutions w Bełchatowie.  

  • Business Solutions w Bełchatowie prowadzi swoją działalność w oparciu o bezwzględne poszanowanie przepisów prawa, dobrych praktyk oraz najwyższych standardów etycznych.
  • Podstawowym celem Procedury jest utworzenie systemu informowania  o nieprawidłowościach w Business Solutions w Bełchatowie poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.
  • Procedura określa w szczególności:
    • osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, lub podmiot zewnętrzny, upoważnione przez podmiot prawny do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych;
    • sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę wraz z jego adresem korespondencyjnym lub adresem poczty elektronicznej, zwanymi dalej „adresem do kontaktu”;
    • bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, upoważnione do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej; funkcję tę może pełnić wewnętrzna jednostka organizacyjna lub osoba;
    • tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo;
    • obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie;
    • obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych przez osobę upoważnioną  do podejmowania działań następczych.
    • maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej, nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia -3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną;
    • zrozumiałe i łatwo dostępne informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
    • zakres nieprawidłowości objętych procedurą,
    • zasady zgłaszania nieprawidłowości przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia,
    • odpowiedzialność w procesie zarządzania nieprawidłowościami,
    • proces rozpatrywania oraz zarządzania nieprawidłowościami,
    • zasady zachowania poufności, w szczególności zasady zachowania w tajemnicy dokonanych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów oraz tożsamości osób dokonujących zgłoszeń tj. ochrona danych osobowych.

§3

ZAKRES STOSOWANIA PROCEDURY

  1. Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
    1. pracownicy, pracownicy tymczasowi i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy w Business Solutions w Bełchatowie;
    1. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
    1. przedsiębiorca;
    1. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
    1. osoby działające w imieniu i na rzecz Business Solutions w Bełchatowie;
    1. wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Business Solutions w Bełchatowie w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku pracy.  
  2. Zgłoszenie nieprawidłowości może dotyczyć w szczególności:
  3. korupcji;
  4. zamówień publicznych;
  5. usług, produktów i rynków finansowych;
  6. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  7. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  8. bezpieczeństwa transportu;
  9. ochrony środowiska;
  10. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  11. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  12. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  13. zdrowia publicznego;
  14. ochrony konsumentów;
  15. ochrony prywatności i danych osobowych;
  16. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  17. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  18. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  19. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi
  20. Przez nieprawidłowości należy rozumieć posiadane przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia informacje, w szczególności mogące świadczyć o:
  21. podejrzeniu przygotowania, usiłowania lub popełnienia czynu zabronionego przez Podmioty;
  22. niedopełnieniu obowiązków lub nadużyciu uprawnień;
  23. niezachowaniu należytej staranności wymaganej w danych okolicznościach i działaniach;
  24. nieprawidłowościach które mogłyby prowadzić do popełnienia czynu zabronionego lub wyrządzenia szkody,
  25. naruszeniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego, na podstawie których działa Business Solutions w Bełchatowie;

§4

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI

  1. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości w Business Solutions w Bełchatowie oraz sprawującą całościowy nadzór nad przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń nieprawidłowości będzie pracownik każdorazowo powoływany w sytuacji wpłynięcia zgłoszenia przez Właściciela firmy zwany roboczo: Pełnomocnikiem ds. naruszeń prawa oraz powoła drugą osobę w funkcji Członka zespołu ds. naruszeń prawa (Załącznik nr 3).
  2. Zgłoszenia nie mogą analizować osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.
  3. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości w Business Solutions w Bełchatowie jest odpowiedzialna również za prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych (Załącznik nr 1).

§5

SYGNALISTA

  1. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić,  że przekazywane informacje są prawdziwe.
  2. W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub

zasadami współżycia społecznego.

  • Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
  • Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń tj. pełnomocnik ds. naruszeń prawa.
  • Zgłoszenia dokonane przez anonima nie będą rozpatrywane.
  • Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary).
  • Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. W przypadku braku „adresu do kontaktu” potwierdzenie zgłoszenia nie zostanie wysłane, doręczone bądź przekazane zgłaszającemu.
  • Maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej, nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia, o którym mowa w pkt. 7 – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
  • Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio

otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony

przewidzianej dla sygnalisty.

§6

OCHRONA SYGNALISTY

  1. Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.
  2. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:
    1. odmowie nawiązania stosunku pracy;
    1. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    1. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    1. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
    1. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
    1. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
    1. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
    1. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    1. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
    1. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    1. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
    1. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    1. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
    1. mobbingu;
    1. dyskryminacji;
    1. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
    1. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    1. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
    1. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
    1. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
    1. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
  3. Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą/ współsprawcą/

pomocnikiem nieprawidłowości.

§7

SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCHRONY DANYCH SYGNALISTY

  1. W Procedurze przez sygnalistę, rozumie się osobę zgłaszającą nieprawidłowości w sprawach, w których nie jest stroną ani uczestnikiem, na rzecz stron lub uczestników tych postępowań.
  2. Sygnalistą jest każda osoba, która zgłasza nieprawidłowości i nie robi tego ze względu na swój własny interes prawny.
  3. Sygnalista nie jest świadkiem w postępowaniu, które zostanie zainicjowane na skutek jego zgłoszenia, nie jest też uczestnikiem ani stroną wszczętego postępowania.
  4. Sygnalista nie staje się stroną postępowania administracyjnego w rozumieniu przepisów art. 28 k.p.a., w sprawie toczącej się na skutek otrzymanego od niego zgłoszenia.
  5. Dane osobowe osoby, której nadano status sygnalisty, podlegają szczególnej ochronie danych osobowych w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, w tym negatywnych konsekwencji ze strony osób i podmiotów, do których odnosiło się zgłoszenie.
  6. Dane sygnalisty powinny pozostać poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty.
  7. Osoba otrzymująca zgłoszenie, rejestruje wniosek jako odrębną sprawę, z sygnaturą odpowiednią dla zgłoszeń sygnalistów, aby zminimalizować ryzyko ujawnienia danych sygnalisty na dalszych etapach postępowania.
  8. Od sygnalisty nie żąda się dodatkowych danych osobowych, niż te, które zostały przez niego wskazane w przekazanym zgłoszeniu, nawet jeżeli nie pozwalają one na jednoznaczną identyfikację.
  9. Dane sygnalisty nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych z postępowaniem.
  10. Danych sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania.
  11. Danych sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych z postępowaniem.
  12. Sygnalista jest informowany o przebiegu i wyniku postępowania, które zostało wszczęte na skutek jego zgłoszenia, w zakresie w jakim informacja stanowi informację publiczną w ramach sprawy zarejestrowanej w związku z przekazanym przez niego zgłoszeniem.

§8

ZGŁASZANIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI

  1. Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane w następującej formie:
    1. za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej – sygnalista@select-hr.pl;
    1. osobiście w siedzibie firmy tj.: przy ul. Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów po wcześniejszym umówieniu się, termin umówionego spotkania nie może przekraczać 14 dni od dnia wyrażenia chęci dokonania zgłoszenia;
    1. pocztą na adres: Business Solutions Wojciech Karłowski, ul. Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów;

2. Zgłoszenie nieprawidłowości powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia i zawierać w szczególności:

  1. datę oraz miejsce zaistnienia nieprawidłowości lub datę i miejsce pozyskania informacji nieprawidłowości;
    1. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia nieprawidłowości;
    1. wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie nieprawidłowości;
    1. wskazanie ewentualnych świadków nieprawidłowości;
    1. wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania nieprawidłowości;
    1. Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia nieprawidłowości jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach nieprawidłowości, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.

§9

INFORMACJE DOTYCZĄCE ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH

  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem trybu przewidzianego w niniejszej Procedurze, w szczególności gdy:
    1. w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w Procedurze Pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże informacji zwrotnej;
    1. sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody;
    1. dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe;
    1. w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między pracodawcą, a sprawcą naruszenia prawa lub udziału pracodawcy w naruszeniu prawa.
  2. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie sygnalistów.

§10

ZGŁOSZENIA ANONIMOWE

1. Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

§11

FAŁSZYWE ZGŁOSZENIE

  1. Zgłoszenie nieprawidłowości może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
  2. Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń nieprawidłowości.
  3. W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, zgłaszający będący pracownikiem, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.
  4. W przypadku zgłaszającego, świadczącego na rzecz Business Solutions Wojciech Karłowski, ul. Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami.
  5. Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie Business Solutions Wojciech Karłowski, ul. Kaczyńskich 4 związanej z fałszywym zgłoszeniem. 

§12

POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE

  1. Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko osoby odpowiedzialne za zgłoszenie.
  2. Po wpłynięciu zgłoszenia nieprawidłowości, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu:
  3. wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości na formularzu, którego wzór określono w Załączniku Nr 2 do niniejszej Procedury (możliwe tylko w przypadku zgłoszenia nie anonimowego),
  4. dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia,
  5. nadaje lub nie nadaje osobie zgłaszającej statusu sygnalisty.
  6. odnotowuje wpis w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych tj. Załącznik nr 1. 
  7. Jeżeli zgłoszenie nadaje się do rozpoznania, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające, które toczy się przed Zespołem ds. naruszeń prawa, na zasadach określonych w niniejszej Procedurze.
  8. Nadzór nad postępowaniem wyjaśniającym prowadzonym przez Zespół ds. naruszeń

prawa sprawuje osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń tj. Pełnomocnik ds. naruszeń prawa.

  • Przekroczenie terminu wskazanego powyżej uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów).

Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.

  • Rozpatrzenie zgłoszenia nieprawidłowości następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące  od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
  • Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Zespół ds. naruszeń prawa sporządza raport, który obejmuje także rekomendacje Zespołu w zakresie załatwienia sprawy i przedstawia go Właścicielowi firmy.
  • Osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń ma obowiązek poinformować sygnalistę sposobie załatwienia sprawy w terminie 3 miesięcy  od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

§13

ZESPÓŁ DS. NARUSZEŃ PRAWA

  1. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest przez Zespół ds. naruszeń prawa w składzie przynajmniej 2-osobowym, zapewniający niezależność, obiektywizm i kompetencje.
  2. Członkowie Zespołu ds. naruszeń prawa powoływani są i prowadzą postępowanie na podstawie doraźnie wydanego na piśmie zarządzenia przez Właściciela firmy Business Solutions Wojciecha Karłowskiego mieszczącej się przy ul. Kaczyńskich 4, 97-400 Bełchatów.
  3. Skład Zespołu prowadzącego postępowanie proponuje Właściciel firmy. W razie potrzeby do składu Zespołu można powołać osoby nie będące pracownikami jednostki.
  4. Do wykonania określonych czynności specjalistycznych w trakcie postępowania

Właściciel firmy może dodatkowo powołać ekspertów będących lub nie będących pracownikami jednostki.

  • Członkiem Zespołu ani ekspertem nie może być:
    • sygnalista, który przekazał zgłoszenie, będące przedmiotem wyjaśnienia;
    • osoba, której dotyczy zgłoszenie;
    • osoba będąca bezpośrednim podwładnym lub przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
    • osoba bliska w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie (w rozumieniu przepisów kodeksu karnego);
    • osoba wykonująca czynności lub załatwiająca sprawy, których prawidłowość będzie przedmiotem badania;
    • osoba, której udział w postępowaniu wzbudzałby uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności z innych przyczyn.
  • W trakcie prowadzenia postępowania wyjaśniającego członkowie Zespołu mają prawo:
    • dostępu do dokumentów i danych jednostki;
    • uzyskiwania przetworzonych i nieprzetworzonych informacji od pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych;
    • uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników i zleceniobiorców jednostki;
    • dostępu do pomieszczeń jednostki w celu dokonania wizji lokalnej lub zabezpieczenia dowodów;
    • korzystania z danych osobowych;
    • konsultowania, w niezbędnym zakresie, uzyskanych informacji i danych z sygnalistą.
  • Z ustaleń poczynionych podczas postępowania wyjaśniającego Zespół sporządza raport i przedkłada go Właścicielowi Firmy.  
  • Raport z postępowania wyjaśniającego zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres i skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

§14

ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA

  1. Do raportu z postępowania wyjaśniającego Pełnomocnik załącza propozycje dalszych

działań. W zależności od ustaleń działania te mogą obejmować czynności przeciwko

osobom winnym naruszeń, działania zapobiegające naruszeniom oraz wzmacniające

system kontroli wewnętrznej w jednostce.

  • Środki takie mogą obejmować w szczególności:
    • zamknięcie procedury bez podejmowania dalszych działań (w przypadku niepotwierdzenia się naruszeń prawa);
    • przeprowadzenie rozmowy, zwrócenie uwagi pracownikowi;
    • upomnienie pracownika, pozbawienie premii itp.
    • zmiany lub rotacje na stanowiskach;
    • zmiany w wewnętrznych procedurach;
    • podjęcie działań cywilnoprawnych, dotyczących, np. zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania;
    • złożenie wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
    • złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia dyscypliny

finansów publicznych;

złożenie zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa (w przypadku zgromadzenia dowodów);

  1. poinformowanie właściwych służb (w przypadku zgromadzenia poszlak).
  2. Właściciel firmy określa dalsze działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację.
  3. Pełnomocnik monitoruje realizację tych działań oraz udziela pomocy osobom za nie

odpowiedzialnym. Pełnomocnik informuje sygnalistę o poczynionych ustaleniach oraz o zatwierdzonych środkach niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosków przez Właściciela firmy, nie później niż 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

  • Poczynione ustalenia, zatwierdzone środki oraz ich realizacja są rejestrowane w Rejestrze zgłoszeń.

§15

REJESTR ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH

1. W Rejestrze zgłoszeń wewnętrznych rejestruje się każde zgłoszenie nieprawidłowości, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.

2. Za prowadzenie Rejestru nieprawidłowości w Business Solutions  odpowiada osoba odpowiedzialna za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń tj. Pełnomocnik ds. naruszeń prawa.

  • Rejestr zgłoszeń wewnętrznych zawiera w szczególności:
    • numer zgłoszenia;
    • przedmiot naruszenia prawa, wszystkie szczegółowe informacje posiadane na temat naruszenia prawa;
    • dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
    • adres do kontaktu sygnalisty;
    • datę dokonania zgłoszenia;
    • informację o podjętych działaniach następczych;
    • datę zakończenia sprawy.
    • przebieg analizy i rozpatrzenia zgłoszenia nieprawidłowości,
    • osoby i organy biorące udział w procesie analizy i rozpatrzenia zgłoszenia ,
    • wszelkie decyzje i eskalacje (jeżeli występują).
  • Wzór Rejestru zgłoszeń wewnętrznych stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej Procedury.
  • Poza prowadzeniem Rejestru, osoba odpowiedzialna za obsługę zgłoszeń, przy zachowaniu zasad poufności, jest zobowiązana do przechowywania wszelkich dowodów, dokumentów i informacji zebranych w toku analizy oraz informacji dotyczących rozpatrzenia zgłoszenia przez okres 3 lat od czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego.

§16

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Zmiany niniejszej Procedury dokonywane są w trybie zarządzenia Właściciela  firmy Business Solutions Wojciech Karłowski.

Załączniki do niniejszej Procedury:

1) Załącznik nr 1 – Rejestr zgłoszeń wewnętrznych.   

2) Załącznik nr 2 – Potwierdzenie zgłoszenia naruszeń prawa.

3) Załącznik nr 3 – Powołanie Pełnomocnika ds. naruszeń prawa oraz Członka zespołu ds. naruszeń prawa.

4) Załącznik nr 4 – Formularz przyjęcia zgłoszenia ustnego.

Procedura zatwierdzona przez Właściciela firmy wchodzi w życie dnia 25.09.2024r.

Procedura Sygnaliści